چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری چیست

چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری چیست | چطور می‌توان آنها را برطرف کرد

چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری

پروژه‌ی ساخت مجتمع‌های تجاری بسیار طولانی و پر هزینه است. مدت زیادی طول می‌کشد که یک مجتمع تجاری ساخته شود و مغازه‌های آن اجاره داده شده یا به فروش برسند. اما متاسفانه حتی در آن زمان نیز موانع زیادی بر سر راه رونق و سودآوری مجموعه وجود دارد و آنطور که باید کسب درآمد انجام نمی‌شود. در ادامه بیشتر در مورد چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چطور می‌توان این موانع را از سر راه برداشت تا این مجتمع‌ها دوباره به روزهای اوج و رونق خود بازگردند.

چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری چیست

ظهور فروشگاه‌های اینترنتی

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری، ظهور فروشگاه‌های اینترنتی و گرایش مردم به این سبک از خرید است. فروش اینترنتی مزایای زیادی دارد که سایر روش‌های فروش را زیر سایه‌ی خود قرار داده است. از عدم نیاز به جابه‌جایی گرفته، تا روش‌های راحت‌تر استعلام گیری و سفارش دهی. مشتری می‌تواند به راحتی از داخل خانه انواعی از کالاهای مدنظرش را سفارش داده و آنها را درب منزل تحویل بگیرد. حتی کوتاه شدن دست واسطه باعث شده که فروشندگان اینترنتی بتوانند کالاهای خود را با قیمت‌های بسیار مناسب‌تری نسبت به مجتمع‌های تجاری به فروش برسانند.

فروشگاه‌های اینترنتی اگرچه خود جریان موفقی از کسب و کارها هستند و مزایای زیادی، هم برای فروشنده‌ها و هم برای خریداران دارند، اما مطمئناً یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری هستند که باید هرچه سریعتر فکری برای آن شود. مجتمع‌های تجاری باید سعی کنند به روش‌های دیگری برای مشتریان جذابیت ایجاد کنند تا آنها به خرید حضوری تشویق شوند. نقطه ضعف خرید اینترنتی این است که مشتری توانایی دیدن محصولات را قبل از خرید ندارد و گاهی این موضوع مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است. مجتمع‌های تجاری می‌توانند از همین نقطه ضعف به نفع خود استفاده کنند. آنها باید با کمک تکنیک ایونت‌ مارکتینگ یا برگزاری جشنواره‌های متنوع و اعمال تخفیفات دوره‌ای، مشتریان را به خرید دوباره تشویق کنند.

چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری چیست

مشخص شده است که انجام این کارها تاثیر بسیار خوبی در معرفی واحدهای یک مجتمع تجاری و افزایش رونق آنها و از بین رفتن یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری دارد.

ظهور ویروس کرونا

ظهور کرونا یکی دیگر از چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری است که باعث کاهش رونق و درآمد آنها شده است. این بیماری نه تنها مجتمع‌های تجاری، بلکه تمام کسب و کارهای حضوری را تحت تاثیر قرار داده و باعث ضرر و زیان آنها شده است. افراد اکنون می‌دانند که خرید حضوری، به منزله‌ی پذیرش ریسک ابتلا به کرونا است و در نتیجه کمتر برای خرید به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند. جدا از این مسئله، بسته شدن گاه به گاه مجتمع‌های تجاری به خاطر اعلام شرایط قرنطینه، اوضاع را برای کاسبان این مجموعه‌ها بدتر هم کرده است.

چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری چیست

با این حال هنوز هم کارهایی وجود دارد که می‌توان در مجتمع‌های تجاری انجام داد و باعث بازگشت آنها به روزهای اوجشان شد. مجتمع‌های تجاری می‌توانند کنترل‌های بهداشتی خود را بیشتر کنند. برای مثال هم اکنون در بعضی از بزرگترین مال‌ها افرادی استخدام شده‌اند که در همان ورود دمای بدن مشتریان را کنترل می‌کنند یا ماسک، پدهای الکلی و دستکش در اختیارشان قرار می‌دهند. شما باید به مشتریان نشان دهید که دستورالعمل‌های بهداشتی را بسیار جدی می‌گیرید و با این کار بتوانید دوباره اعتماد آنها را به خود جلب کنید.

شرایط اقتصادی و کاهش درآمد مردم

متاسفانه کشور در یکی از بدترین شرایط اقتصادی خود قرار دارد و توان خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است. نبودن پول در دست مردم را شاید بتوان یکی از بدترین چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری دانست. این چالش با تغییر شیوه‌های عرضه تغییری نخواهد کرد و مستلزم ایجاد تغییرات بنیادی و اقتصادی در کشور است. با این حال بخش‌های تجاری مختلف می‌توانند با در نظر گرفتن تخفیف‌ برای فروش محصولات خود، اوضاع را کمی تعدیل کرده و یکی از سخت‌ترین چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری را تا حدودی برطرف کنند.

پدیده‌ی مال‌های مازاد

یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری، توزیع نامناسب آنها در سطح شهر است. بیشتر آنها در مناطق پولدار نشین شهرها متمرکز شده‌اند که باعث وجود تعداد بیش از حد مال در یک نقطه‌ی خاص و در نتیجه کاهش رونق و درآمدزایی آنها شده است. مناطق بخصوصی از وجود این مال‌ها و مجتمع‌های تجاری اشباع شده‌اند در حالی که در بعضی از نقاط شهر هیچ مجتمع تجاری وجود ندارد. عدم تناسب بین میزان عرضه و تقاضا، باعث شده است مغازه‌های موجود در این مجتمع‌های تجاری نتوانند فروش خوبی داشته باشند. ساخت مجتمع‌های تجاری بیشتر در یک سری مناطق خاص، در حالتی انجام می‌شود که طبق آمارهای گرفته شده، هم اکنون بیش از 20 درصد مجتمع‌های تجاری کشور از رونق افتاده یا به اصطلاح رسوب کرده‌اند.

چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری چیست

یکی از راه‌حل‌های این مشکل، افزودن بخش‌های مختلف و جذاب به مال برای جذب مشتری است. بیشتر مجتمع‌های تجاری در این راستا تصمیم گرفته‌اند که بخش‌های سرگرم کننده و جذابی به مجتمع تجاری خود اضافه کنند که باعث جذابیت بیشتر آنها برای مشتریان و در نتیجه رونق گرفتن دوباره‌ی آنها می‌شود. مثلاً اضافه کردن فضای بازی کودکان، ایجاد رستوران و … از جمله‌ی این اقدامات است.

خالی ماندن مجتمع‌های تجاری

متاسفانه‌ مشکلاتی که در بالا گفته شد تنها بخشی از چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری هستند که توانسته‌اند صدمات زیادی به این شیوه‌ی کسب و کار وارد کنند. بعضی از این مشکلات سال‌هاست که گریبانگیر این واحدهای تجاری هستند و خسارات مالی زیادی ایجاد کرده‌اند. از این رو بسیاری از افراد اقدام به فسخ قراردادهای خود کرده و هم اکنون شاهد خالی ماندنِ واحدهای تجاری زیادی در این مجتمع‌‌ها هستیم که خود به شکل دیگری باعث کاهش رونق و علاقه‌ی مردم به مراجعه به آنها شده است.

سخن پایانی

علیرغم تعددِ زیاد با اینحال هنوز هم راه‌حلی برای رفع چالش‌های پیش روی مجتمع‌های تجاری وجود دارد. تنها کافی است افرادی به صورت علمی و حرفه‌ای ای مشکلات را بررسی کرده و راه‌حل‌های موثر و کارآمدی برای حل آنها در نظر بگیرند. با وجود آن که بعضی از این مشکلات به نظر اساسی و بنیادی می‌رسند، اما چیزی نیست که با مدیریت صحیح شرایط حل نشود.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *