بخشها مختلف مجتمعهای تجاری
این روزها کمتر کسی را میتوان یافت که حداقل سالی یک بار سری به مجتمعهای تجاری نزند. برای گذراندن وقت، خرید و استفاده از امکاناتی نظیر سینما، شهربازی و صرف شام یا ناهار، مجتمعهای بزرگ چند منظوره گزینه بسیار ایدهآلی به حساب میآیند. اما در همین پاساژهای چندمنظوره افراد مختلفی مشغول به کار هستند که شاید کمتر برای افراد معمولی مهم باشند. در این مطلب قصد داریم درباره پرسنل خدماتی مجتمع های تجاری و اهمیت آموزش و انتخاب هوشمندانه آنها صحبت کنیم.
میدانید که هر مجتمع تجاری دارای تیم مدیریتی است که تمامیِ افراد مشغول در آن، زیر نظر مدیریت به وظایف خود عمل میکنند. برای بهرهبرداری بهتر از زیرساختهای مجتمعهای تجاری و شاپینگ مالها، مدیریت باید در انتخاب و آموزش دادن پرسنل خدماتی تمام سعی و تلاش خود را بکند.
اهمیت آموزش پرسنل خدماتی مجتمع های تجاری
اولین صحنهای که مشتریان یک مجتمع تجاری با آن مواجه هستند، مسئولان پارکینگ هستند. فرض کنید اگر در همان لحظه ابتدایی متصدیان پارکینگ رفتار ناشایستی با مشتریان داشته باشند، آن وقت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بازدیدکننده اگر همان یک بار – آن هم از سر اجبار – به پاساژ مراجعه کند، دفعه بعدی وجود نخواهد داشت و حتی به دوستان و آشنایان هم رفتن به مجتمع تجاری را پیشنهاد نخواهد کرد.
کارکنان پارکینگ تنها بخشی از پرسنل خدماتی مجتمع های تجاری به شمار میروند، اگر این رویه را در کل مجتمع در نظر بگیرید، متوجه اهمیت آموزش پرسنل خدماتی خواهید شد. پس اگر صاحب مجتمع تجاری هستید و یا قصد تاسیس شاپینگ مال را دارید، میبایست آموزش دادن به پرسنل خدماتی را در اولویت قرار دهید.
چه نکاتی باید به پرسنل خدماتی مجتمع های تجاری آموزش داده شود؟
تیم مدیریت در بسیاری از مسائل باید پرسنل خود را نسبت به وظایفی که دارند توجیه کنند. برای مثال ممکن است افراد در بخش نظافت مجتمع نداند که در ساعات پیک (شلوغی) نباید از مواد شوینده قوی که گاز سمی تولید میکنند استفاده کند. همین امر که در ظاهر ممکن است بسیار پیش پا افتاده باشد میتواند مشکلاتی را برای مدیریت، بازدیدکنندگان و حتی پرسنل خدماتی ایجاد کند.
پس تک تک پرسنل خدماتی مجتمع های تجاری که استخدام میشوند میبایست توسط تیم مدیریت مجرب آموزشهای لازم را ببینند. این کار میتواند توسط خود مدیریت انجام شود یا اینکه این دورهها توسط اشخاص دیگری که مدیریت در نظر میگیرد برگزار شود.
نکاتی که به تمامیِ پرسنل خدماتی مجتمع های تجاری باید گوشزد شود بسیاری زیاد هستند، اما در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.
- قبل از شروع به کار، پرسنل باید از وظایفی که برعهده آنها است کاملا باخبر باشند تا هنگام انجام وظیفه به مشکلی برنخورند.
- پرسنل باید رفتار و کردار بسیار دوستانهای با سایر افراد داشته باشند و از اتیکتهای رفتاری مشخصی بعیت کنند.
- آنها را برای مواقع بحرانی آماده کنند و تمامی پروتکلهای مورد نیاز را به آنها آموزش بدهند.
- از آنجایی که پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده، برای اجتناب از وقوع حوادث احتمالی نیز پرسنل خدماتی باید مهارتهای لازم را کسب کنند.
- پرسنل باید حد و اندازه خودشان را دقیق بشناسند و در امور گروههای خدماتی دیگر دخالت نکنند.
مزایای آموزش پرسنل خدماتی توسط گروه مجرب و با تجربه چیست؟
حالا که دانستیم تمام افرادی که در یک شاپینگ مال مشغول به کار هستند و به استخدام آنجا در آمدند به آموزش احتیاج دارند، ممکن است از خود بپرسید که این آموزشها در کجا نمو پیدا میکند و چه منفعتی برای صاحبین مجتمعها به همراه دارد.
در واقع میتوانیم بگوییم برای بازدیدکنندگان، شیوه و رفتار همه پرسنل اعم از حراست، نگهبانان، نظافتچیها و حتی فروشندگان بسیار مهم است و در برگشت دوباره آنها و خرید از مغازههای پاساژ نقش بسیار پر رنگی ایفا میکند.
پرسنل خدماتی مانند ویترین یک مغازه عمل میکنند و اگر بتوانید – به عنوان صاحبت پاساژ یا عضو تیم مدیریت – این ویترین را هرچه زیباتر سازید، مشتریان و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت کسب و کار خودتان سوق خواهید داد.
اما به طور کلی آموزش اصولی پرسنل خدماتی مجتمع های تجاری دارای مزایای مختلفی است که در ادامه به چندی از آنها خواهیم پرداخت.
- اگر پرسنل به صورت یکپارچه به وظایف خود عمل کنند، هیچ مشکلی در مدیریت پاساژ پیش نخواهد آمد و تیم مدیریت و صاحبین مرکز با دغدغه کمتری به کار خود ادامه میدهند.
- پرسنل آموزش دیده دلسوزتر و با رغبت بیشتری به وظایف خود عمل میکنند که این موضوع باعث افزایش راندمان کار خواهد شد.
- آموزش اولیه و دورهای میتواند در کاهش هزینههای جاری بهرهبرداری از مجتمع های تجاری نقش پررنگی ایفا کند.
- به هنگام بروز حادثه، افراد دوره دیده بهتر عکس العمل نشان میدهند که این موضوع برای مجتمعهای بزرگ چندمنظوره که خدمات مختلفی را ارائه میدهند بسیار حائز اهمیت است.
- با آموزش دقیق و کاربردی، هر فرد مسئول کار خویش است و نیازی به نظارت موشکافانه تیم مدیریت نخواهد بود.
آیا صاحبین مجتمع های تجاری میتوانند پرسنل مجرب استخدام کنند؟
پیمانکاران و صاحبین پاساژهها ممکن است که در ساخت مجتمعها بسیار هوشمندانه عمل کنند اما برای استخدام پرسنل – از آنجایی که این کار مستلزم تجربه و دانش کافی است – باید از شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکنند استفاده کنند.
شرکتهایی که با زیر و بم مدیریت و بهرهبرداری مجتمع های تجاری و شاپینگ مالهای چندمنظوره آشنایی دارند، میتوانند برای صاحبین این نوع مراکز بهترین افراد را استخدام کنند، به آنها آموزشهای لازم را ارائه دهند و در سود دهی حداکثری مرکز خرید نقش پر رنگی ایفا کنند.
گزینش و آموزش پرسنل خدماتی مجرب را به ما بسپارید
ما در گروه تخصصی رایزن به عنوان مشاور تخصصی بهرهبرداری، فروش و اجاره با بهرهگیری از توان علمی و تجارب خود در حال ارائه طیف کاملی از خدمات مورد نیاز ساخت و قبل از ساخت مجموعههای اداری، تجاری و مسکونی هستیم. اگر بازدهی مجتمع تجاری که صاحب امتیاز آن هستید برایتان بسیار مهم است، میبایست از تیم مدیریت رایزن در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی و غیره استفاده کنید.
گروه تخصصی رایزن در هر مرکزی که وارد شده است، موجب رونق بخشی و توسعه پایدار این صنعت را شده، لذا همین حالا برای همکاری با ما با شماره تلفن 02128422151 تماس بگیرید.
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید