پارکینگ در مجتمع های تجاری

پارکینگ در مجتمع های تجاری | اهمیت فضاهای مسقف برای وسایل نقلیه مشتریان

اهمیت وجود پارکینگ مناسب در مراکز خرید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تعداد مشتریان یک پاساژ – که به آن به اصطلاح پاخوری مجتمع های تجاری گفته می‌شود – افزایش یابد، وجود فضای ایمن و مسقف برای وسایل نقلیه مشتریان است. این موضوع به حدی حیاتی است که شهرداری‌ها هم برای این موضوع ضوابط خاصی را در نظر گرفته‌اند. در این مطلب از سایت رایزن قرار است درباره وجود پارکینگ در مجتمع های تجاری صحبت کنیم و از تاثیر شیوه مدیریت صحیح آن در درآمدزایی مرکز خرید بگوییم.

پارکینگ در مجتمع های تجاری

همانطور که می‌دانید وجود پارکینگ مسقف یا سرباز برای هر مرکز خریدی الزامی است. در قانون شهرسازی به ازای هر واحد تجاری 50 متری یک پارکینگ و برای واحدهای تجاری بزرگ‌تر دو واحد پارکینگ در نظر گرفته شده است. اما در هر مجموعه تجاری دیگری نظیر بازار، هتل، هایپرمارکت به ازای هر 35 متر مربع احداث و تامین یک واحد پارکینگ الزامی است.

انواع پارکینگ‌ها

برای اینکه بتوانید برای مجتمع تجاری خود بهترین نوع پارکینگ را انتخاب کنید، ما برای شما انواع پارکینگ‌هایی را که می‌توانید تعبیه کنید، آورده‌ایم:

پارکینگ طبقاتی

در این نوع پارکینگ‌ها که عمدتا مارپیچ هستند و دارای چندین طبقه می‌باشند، از بالابرهای اتومات یا رمپ‌های داخلی برای عبور مرور خودروها استفاده می‌شود.

پارکینگ خیابانی

این نوع پارکینگ در مجتمع های تجاری که امکان بازسازی و تامین پارکینگ به صورت مسقف نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر پارکینگ‌های خیابانی رایگان هستند.

پارکینگ هوشمند

نوع جدیدتری از پارکینگ در مجتمع های تجاری پارکینگ هوشمند است که به دلیل اشغال فضای بسیار کم، در مراکز خرید وسط شهر مورد استقبال قرار گرفته است. در این نوع پارکینگ‌ها، هیچ اوپراتور انسانی وجود ندارد و خودروها به وسیله ماشین‌های الکتریکی یا مکانیگی به صورت اتومات جابجا می‌شوند.

استانداردهایی که در مدیریت پارکینگ‌ها باید رعایت گردد چیست؟

صرف وجود پارکینگ در مجتمع های تجاری هیچگاه نمی‌تواند منجر به افزایش سودهی و راندمان مرکز تجاری شود. برای بهره‌وری هرچه بهتر پارکینگ‌ها، باید مدیریت آن به صورت کاملا علمی و اصولی انجام گیرد. کفپوش، اندازه سقف، رنگ آمیزی و کنترل خودروها در ورودی و خروجی از جمله این استانداردها هستند.

اهمیت پارکینگ در مجتمع های تجاری

اهمیت کفپوش پارکینگ در مجتمع های تجاری

یکی از مشخصات اصلی پارکینگ‌ها که باید به آن توجه ویژه نمود، کیفیت کفپوش است. برای مثال استفاده از کفپوش‌های نامناسب برای پارکینگ‌های تجاری که تردد خودرو در آنها زیاد است، باعث می‌شود کفپوش‌ها به راحتی کیفیت خود را از دست بدهند.

برای تعویض آنها باید هزینه گزافی را پرداخت و بدتر از آن این که نمی‌توان حداقل چند روز از پارکینگ استفاده کرد. در نتیجه واحدهای تجاری در طی این چند روز با افت مشتری روبه‌رو خواهند شد و ممکن است مشتریان بالقوه برای همیشه قید آن مرکز خرید را بزنند.

سقف پارکینگ و سیستم تهویه آن

سقف استاندارد پارکینگ‌ها باید از جنس برزنت، پلاستیک یا هر پوشش دیگری باشد که بتواند از خودرو در برابر پرتاب شدن وزنی معادل یک آجر محافظت کند. پارکینگ‌ها دیگر جایی تنها برای خودرو نیست و یک المان معماری به حساب می‌آیند. از طرفی در پارکینگ‌های طبقاتی که گنجایش بسیار زیادی دارند باید به سیستم تهویه آن هم توجه خاصی نمود. اکثر پارکینگ‌های طبقاتی فاقد پنجره هستند و نفس کشیدن به هنگام روشن بودن چندین خودرو بسیار سخت خواهد بود.

لذا مدیریت مجتمع تجاری برای به گردش در آوردن هوا در تمامی طبقات پارکینگ باید مدبرانه عمل کند. گاهاً دیده می‌شود که افراد بخاطر نبود کمبود اکسیژن در پارکینگ‌های تجاری دچار مسمویت می‌شوند که این اصلا برای یک مجتمع تجاری خبر خوشایندی نیست.

رنگ‌بندی و نورپردازی پارکینگ مجتمع های تجاری

طبق تحقیقاتی صورت گرفته است، پارکینگ‌های تجاری مکانی امن برای دستبرد به خودروها و اشخاص است، افراد سودجو از کمبود نور و ترسناک بودن فضای پارکینگ‌ها استفاده کرده و افراد را به هنگام سوار شدن یا پیاده شدن از خودرو شخصی خود دستبرد می‌زنند.

استانداردهای اهمیت پارکینگ در مجتمع های تجاری

برای جلوگیری از این موضوع و مشکلات مشابه باید توجه خاصی به نورپردازی در پارکینگ‌ها شود. یکی دیگر از دلایلی که رنگ آمیزی پارکینگ‌ها را پراهمیت می‌سازد این است که راننده‌ها به هنگام ورود و خروج از پارکینگ دچار سردرگمی نشوند و با خودروهای دیگر اصابت نکنند.

مدیریت نیروهای انسانی، امنیتی پارکینگ در مجتمع های تجاری

یکی دیگر از وظایف تیم مدیریت مجتمع های تجاری آموزش نیروهای انسانی ویژه کار در محیط پارکینگ است. برای مدیریت پارکینگ‌های تجاری چندین طبقه‌ای، افراد بسیار زیادی دخیل هستند که هر یک از آنها در برقراری نظم و ترتیب پارکینگ دخیل هستند.

اگر از افراد نابلد برای مدیریت این قسمت از مجتمع تجاری استفاده شود، قطعا جابجایی خودروها با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد شد. لذا تیم مدیریت مراکز تجاری حتما باید به این موضوع بیش از سایر موضوعات دیگر اهمیت دهند.

سیستم اطفا حریق و دوربین‌های مدار بسته

پارکینگ در مجتمع های تجاری یکی از مکان‌هایی است که بیشتر از سایر نقاط مستعد آتش گرفتن است. برای جلوگیری از این مورد، مدیریت مراکز تجاری حتما باید پارکینگ خود را به کپسول‌های آتش نشانی با ظرفیت زیاد مجهز کنند.

همچنین برای جلوگیری از ارتکاب جرم و جنایت، باید دوربین‌های مداربسته‌ای را در فواصل بسیار کم تعبیه کنند تا به هنگام ارتکاب جرم، افراد خطاکار و ضرردیده مشخص شوند.

سیستم اطفاع حریق استانداردهای اهمیت پارکینگ در مجتمع های تجاری

صفر تا صد مدیریت مراکز تجاری را به گروه تخصصی رایزن بسپارید

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، پارکینگ در مجتمع های تجاری نقش بسیار پررنگی را در افزایش بهره‌وری چنین مراکزی دارد. گروه تخصصی رایزن به عنوان مشاور تخصصی بهره‌برداری، فروش و اجاره واحدهای تجاری با پشتوانه توان علمی و تجارب خود در حال ارائه طیف کاملی از خدمات مورد نیاز ساخت و قبل از ساخت مجموعه‌های اداری، تجاری و مسکونی است.

اگر افزایش سوددهی مجتمع تجاری برای شما در اولویت قرار دارد و مایل هستید از مدیریت یکپارچه برای مرکز تجاری خود بهره‌مند شوید، بهتر است همین حالا با مشاورین گروه رایزن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *