فودکورت در مجتمع های تجاری | نکات مهم در زمینه راه اندازی و نگهداری

فودکورت در مجتمع های تجاری | نکات مهم در زمینه راه اندازی و نگهداری

فودکورت چیست

فودکورت یا تالار غذا، اصولاً به فضایی گسترده متشکل از چندین رستوران کوچک اطلاق می‌شود که به صورت غرفه‌ای کنار هم فعالیت می‌کنند و همگی از یک سالن مشترک برای سرویس دهی به مشتریانشان استفاده می‌کنند. راه اندازی فودکورت یکی از جدیدترین روش‌ها برای جذب مشتریان به مجتمع‌های تجاری است و مشخص شده که می‌تواند بسیار هم تاثیرگذار باشند.

فودکورت در مجتمع های تجاری | نکات مهم در زمینه راه اندازی و نگهداری

مزایای فودکورت برای مجتمع‌های تجاری

مزایای زیادی برای راه‌اندازی یک تالار غذا در مجتمع تجاری وجود دارد. امروزه سبک خرید تغییر کرده و خانواده‌های زیادی به خرید از مجتمع، به چشم یک روش تفریحی نگاه می‌کنند و از این رو، دوست دارند بعد از یک روز خرید در کنار هم غذایی بخورند و به نظر می‌رسد که راه‌اندازی فودکورت روشی مناسب برای تامین این نیاز باشد. بعلاوه آنها به مراتب از رستوران و کافه‌های معمولی بهتراند زیرا تنوع بیشتری دارند و مشتریان می‌توانند هر سبک از غذایی که دوست دارند را در آنها سفارش دهند.

اما جریان می‌تواند برعکس هم باشد. راه اندازی فودکورت می‌تواند مشتریان را به مجتمع تجاری شما بکشاند. از آنجایی که این سالن‌ها اصولاً در بالاترین طبقه‌های یک مجتمع قرار دارند، افراد برای رسیدن به آن، از فضای داخلی مجتمع باید عبور کنند و در نتیجه می‌تواند باعث بیشتر دیده شدن فروشگاه‌ها شود. راه اندازی فودکورت در مجتمع تجاری می‌تواند سود زیادی برای مدیریت آن داشته باشد. نه تنها نوعی تبلیغات محسوب می‌شود و باعث رونق کسب و کار تمام فروشندگان مجتمع می‌شود، بلکه اجاره‌ی غرفه‌ها به رستوران‌های مختلف می‌تواند بسیار سودآور باشد.

راه اندازی یک فودکورت

اگر می‌خواهید برای مجتمع تجاری خود یک فودکورت تاسیس کنید، روش درستی را برای رونق بخشیدن به کسب و کار مجموعه‌ی خود انتخاب کرده‌اید. تنها کافی است در زمان راه اندازی آن نکات زیر را رعایت کنید:

  • بهتر است این سالن در طبقات بالایی قرار داشته باشد. با این کار هم مشتری مجبور می‌شود برای رسیدن به آن از داخل مجتمع عبور کند و هم اینکه بوی غذاها در ساختمان نمی‌پیچد.
  • بهتر است یک طبقه‌ی مجزا به آن اختصاص داده شود زیرا ممکن است بوی غذا و همهمه‌ی مشتریان آن سایر افرادی که قصد غذا خوردن ندارند را اذیت کند.

فودکورت در مجتمع های تجاری | نکات مهم در زمینه راه اندازی و نگهداریر

  • به طور کلی در طراحی فودکورت، غرفه یا استیشن‌هایی متعددی در نظر گرفته می‌شود که اصولاً به شکل دایره‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند. و در این میان فضایی گسترده برای قرار دادن تعداد زیادی میز و صندلی اختصاص داده می‌شود که مشتریان بتوانند در آنجا غذایشان را بخورند.
  • هر کدام از این غرفه‌ها به یک فروشگاه مواد غذایی اجاره داده شده و آنها می‌توانند غرفه‌ها را از مدیریت مجتمع اجاره کنند. فضای داخل این غرفه‌ها باید برای فعالیت آنها مناسب باشد، تمیز و بهداشتی بوده و از تهویه‌ی مناسب برخوردار باشد.
  • طراحی و دکوراسیون این سالن باید به نحوی باشد که با سبک فعالیت‌ غرفه‌ها سازگاری داشته باشد. بعضی از این غرفه‌ها فست فود سرو می‌کنند، بعضی غذاهای سنتی ایرانی و بعضی حتی غذاهای ملل مختلف در نتیجه باید مطمئن باشید که سالن غذاخوری برای همه مناسب است. از این رو می‌توانید از یک دکوراسیون مینیمال با نورپردازای‌های مناسب استفاده کنید.
  • مجتمع تجاری باید برای فودکورت خود تبلیغ کنید. شاید بعضی از مشتریان شما از وجود آن بی‌خبر باشند بنابراین می‌توانید با نصب پوستر و بنر تبلیغاتی مختلف آنها را از این موضوع مطلع کنید.

طراحی غرفه‌ها

برای طراحی غرفه‌ها، سبک‌های مختلفی وجود دارد. همه‌ی این غرفه‌ها از دو بخش سفارش گیری و تهیه‌ی غذا تشکیل شده اند. از آنجایی که در شروع کار مشخص نیست که هر غرفه توسط چه رستورانی اجاره می‌شود شاید شما نتوانید نقشی در طراحی آشپزخانه داشته باشید. تنها باید امکانات اولیه را برای آن در نظر بگیرید. برای مثال شیر آب و بخش ظرفشویی، شیر گاز و محل قرار دادن اجاق یا فر، بخشی برای قرار دادن یخچال‌ها و محلی برای نگهداری ظروف و … مگر اینکه بخواهید فودکورت خود را به سبک خاصی از غذاها اختصاص دهید. مثلاً همگی فست فود باشند و آن وقت می‌توانید در طراحی و تجهیز آشپزخانه‌ها هم سهیم باشید. در طراحی این بخش باید فضای کافی برای رفت و آمد کارگران را فراهم کنید.

قسمت سفارش دهی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی طراحی شود یا می‌تواند به قسمت آشپزخانه دید داشته باشد یا کاملاً آن را پوشش دهد. در هر حال، از آنجایی که در قسمت جلویی قرار دارد و دکوراسیون آنها تاثیر مهمی در نمای کلی سالن دارد، باید در ساخت آنها هماهنگی رعایت شود.

فودکورت در مجتمع های تجاری | نکات مهم در زمینه راه اندازی و نگهداری

نگهداری فودکورت در مجتمع تجاری

نگهداری و رونق فودکورت به تبلیغات نیاز دارد. شما باید همیشه تنور کسب و کار این غرفه‌ها را گرم نگه دارید. روش‌های مختلفی برای تبلیغ آن وجود دارد که یکی از آنها نصب پوستر و بنر است که در بالا توضیح داده شده است. و سایر روش‌ها به شرح زیر است:

  • استفاده از فضاهای مجازی: موثرترین شیوه برای تبلیغات ایجاد یک صفحه‌ی اختصاصی از فودکورت شماست. می‌توانید تصاویر بخش‌های مختلف، غذاها و خدمات و لحظات زیبایی که در آن اتفاق می‌افتد را در این صفحه قرار دهید.
  • استفاده از اینفلوئنسرها: با دعوت از اینفلوئنسرها می‌توانید فودکورت مجتمع تجاری خود را بیش از پیش در فضای مجازی تبلیغ کنید.
  • ایونت مارکتینگ و برگزاری جشنواره: با برگزاری ایونت‌ها و جشنواره‌های برنامه ریزی شده می‌توانید هر چند وقت یکبار فودکورت خود را برای مشتریان تبلیغ کنید. این رویدادها فرصت خوبی برای معرفی امکانات و خدماتتان به صورت عملی به مشتریان است و ثابت شده که می‌توانند بسیار موثر باشند.

شما باید وقت و انرژی زیادی برای تبلیغ بگذارید. این کار نه تنها به رونق کسب و کارها در تمام بخش‌های مجتمع کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود رستوران‌هایی که غرفه‌های شما را اجاره کرده‌اند، به ادامه‌ی فعالیت خود ادامه دهند. اگر بتوانید آنها را ثابت نگه دارید این خود باعث تثبیت شدن مشتریان می‌شود.

سخن پایانی

راه اندازی فودکورت در مجتمع تجاری می‌تواند مشتریان زیادی برای شما به همراه داشته باشد و باعث رونق کسب و کارهای مجتمع و معرفی هر چی بیشتر برند شما شود. تنها کافی است در راه اندازی آن نکاتی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید و دائماً برایش تبلیغات موثر و بازاریابی انجام دهید.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *