بازاریابی و فروش

بازاریابی «Marketing» علمی است که دائماً درحال تغییر، تحول و دگرگونی می باشد. تغییرات بازاریابی ناشی از تغییر نیازها و سلایق و الگوهای مصرف در میان مردم و متقاضیان خرید کالا و خدمات می باشد. پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن لحظه ای آن بالاخص در صنعت ساختمان موجب تغییر در نیازها و الگوهای مصرف شده است.

امروزه بازاریابی نه فقط به معنای روش های تسهیل فروش، بلکه علم و هنر هماهنگ کردن کلیه منابع مالی، اداری، انسانی و فنی برای تولید محصولات ساختمانی قابل فروش ومرتبط با نیازهای مشتریان است.

ایحاد نگرش صحیح به اهمیت این امر در ساخت و ساز کلید موفقیت یک مجتمع تجاری، اداری، مسکونی و اقامتی خواهد بود. رقابت شدید و سرعت تغییرات در بازارهای هدف و روندهای پیش بینی نشده اقتصادی امروز کشور،  باعث شده تا اهمیت و توجه به بازاریابی و فروش نسبت به چند سال گذشته دو چندان گردد. برنامه ریزی منظم و رعایت اصول بازاریابی و فروش از عوامل حیاتی حفظ و نگه داشت جایگاه یک برند ساختمانی در دنیای امروز است.

هر چند درحال حاضر بسیاری از مراکز تجاری در ایران فاقد یک برنامه ریزی اصولی بازاریابی و فروش هستند، امّا ایجاد این واحد از دغدغه های بسیاری از این مراکز می باشد.

برای کار تخصصی بهتر، واحد بازاریابی از واحد فروش در اینجا از هم تفکیک شده است .

در بخش بازاریابی برنامه استراتژیک، اهداف و رسالت کلی را تعیین خواهد گردید، بازاریابی، فروش و تبلیغات کار ساده ای نیست، بلکه نیازمند تخصص و ایجاد فرآیندهای کاملی است در جهت هماهنگی انواع فعالیت های ساختمانی در یک مجتمع جهت ایجاد یک برند معتبر و ماندگار در صنعت ساختمان کشور.

برخی از فعالیت های واحد بازاریابی

  • شناسایی و جذب مشتریان هدف.
  • برنامه ریزی و اجرای تبلیغات پیشبردی به منظور برندسازی مراکز تجاری.
  • قیمت گذاری پروژه های ساختمانی.
  • استفاده از سیستم های روز مشتری مداری.
  • تجزیه و تحلیل داده های بازار و مشتریان( پرسش نامه و مصاحبه).
  • جهت دهی و هدایت فعالیت های واحد فروش.
  • ارائه استراتژی های کاربردی و اجرایی توسعه با هدف و افزایش سهم بازار.

برخی از فعالیت های واحد فروش:

  • طراحی و تجهیز دفاتر فروش بر اساس کلاس پروژه ها.
  • فروش و پیگیری منظم انواع واحدهای قابل فروش پروژه ها.
  • دستیابی به اهداف تعیین شده فروش و افزایش سهم بازار.
  • پیش بینی فروش و برنامه ریزی دقیق به منظور تحقق آن.
  • اطلاع رسانی مشخصات واحدهای قابل فروش به مشتریان هدف پروژه در داخل و خارج از کشور به منظور بهره برداری و سرمایه گذاری.
  • جمع آوری داده های مورد نیاز واحد بازاریابی.

ارزش، حفظ جایگاه و سودآوری یک پروژه ساختمانی در حال حاضر در گرو عملکرد دقیق واحد بازاریابی و فروش است. ارتباط مستقیم این دو واحد با اصلی ترین رکن ، یعنی مشتریان، باعث افزایش جایگاه برند ساختمانی خواهد شد. جذب، حفظ و تلاش به منظور ماندگاری مشتری از عوامل تأثیر گذار بر روند رو به رشد یک مجتمع خواهد بود.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *